as

as

Friday, July 22, 2022

ΤΟ ΦΙΛΙ ΤΩΝ ΩΚΕΑΝΩΝ


Η φανταστική καρτ ποστάλ του 1923 απεικονίζει το περιβόητο Kiss of the Oceans (Το φιλί των ωκεανών) ή αλλιώς τη συναρπαστική ιστορία της κατασκευής της Διώρυγας του Παναμά, ένα από τα μεγαλύτερα τεχνολογικά επιτεύγματα του κόσμου.

Μία κατασκευή που κατάφερε να ενώσει τον Ατλαντικό ωκεανό με τον Ειρηνικό ωκεανό και κρύβει μέσα της ατελείωτες κουβέντες, εξερευνήσεις, μελέτες, σχέδια, σκληρή εργασία, ασθένειες, χιλιάδες τάφους εργατών, γαλλική αποτυχία, αμερικανική επιτυχία, στρατιωτική ισχύ και οικονομική ανάπτυξη.

Από τον 16ο αιώνα, αρκετές χώρες θέλησαν να βρουν μια βολική διαδρομή από τον Ατλαντικό στον Ειρηνικό, μέσω της στενής χερσαίας γέφυρας που συνδέει τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική. Ήταν βέβαιο ότι μια πλωτή οδός κατά μήκος του Ισθμού θα είχε σημαντικό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο και όχι μόνο. Οι Γάλλοι άρχισαν να εργάζονται για να καταφέρουν το φιλόδοξο σκοπό τους το 1880 αλλά εγκατέλειψαν το έργο μετά απο 8 χρόνια όταν κατάλαβαν ότι δεν μπορούν να πετύχουν. Η εδαφική ανωμαλία της περιοχής, η διαφορά της στάθμης μεταξύ των δύο ωκεανών, η κακή διαχείριση, η διαφθορά, η ελονοσία και ο κίτρινος πυρετός αποδείχτηκαν ανίκητοι αντίπαλοι.

Το 1904 ήρθε η σειρά των Αμερικάνων: Η αμερικανική κυβέρνηση εξαγόρασε τα γαλλικά δικαιώματα και μια στενή λωρίδα γης, τη λεγόμενη Ζώνη της Διώρυγας. Απέφυγαν τα λάθη των Γάλλων, κατασκεύασαν τεράστια φράγματα, έφτιαξαν δύο τεχνητές λίμνες, "έκοψαν" λόφους, μετέφεραν τόνους χώματος και έριξαν στο έργο 75 χιλιάδες εργάτες. Ο Ισθμός θεωρήθηκε όχι μόνο εμπορικά σημαντικός, αλλά και ζωτικής σημασίας για τη στρατιωτική ισχύ στο Δυτικό Ημισφαίριο. Η ολοκλήρωση του έργου της Διώρυγας του Παναμά ήταν το αποκορύφωμα της ανόδου των ΗΠΑ ως παγκόσμιας δύναμης και συνέβαλε στην εξασφάλιση της κυριαρχίας τους στον εικοστό αιώνα.

Αυτός ο τεχνητός δίαυλος 82 χιλιομέτρων στη χώρα του Παναμά, που βρέχεται ανατολικά από τον Ατλαντικό και δυτικά από τον Ειρηνικό ωκεανό, ήταν ένα εκπληκτικό κατόρθωμα μηχανικής - η πεμπτουσία της μεγάλης αισιοδοξίας της Χρυσής Εποχής. Επιπλέον, ήταν το πιο ακριβό έργο που επιχειρήθηκε ποτέ μέχρι εκείνη την εποχή. Στις 15 Αυγούστου του 1914, η Διώρυγα παραδόθηκε στη διεθνή ναυσιπλοΐα. Από αυτή τη στιγμή, τα πλοία δεν θα χρειαζόταν να κάνουν το γύρο του Ακρωτηρίου Χορν, διαπλέοντας 8.000 μίλια (13.000 χιλιόμετρα) παραπάνω, ούτε 7.800 μίλια για το ταξίδι από τη Νέα Υόρκη στο Σαν Φρανσίσκο. Η Διώρυγα ειναι ένα απο τα μεγαλύτερα έργα της ανθρωπότητας με ανεκτίμητη αξία για το εμπόριο και αυτή η καρτ ποστάλ από το αρχείο του Μουσείου Henry Morrison Flagler δείχνει τη σπουδαιότητα του έργου.

No comments:

Post a Comment